

Můj nejvíc nejoblíbenější počítač
Před mnoha a mnoha lety za devatero horami a devatero lesy, za mlhou, která je
hustá tak, že by se dala krájet, bylo nebylo vymyšleno ZX Spectrum. Byl to osmibitový
počítač 'Zilog inside', který běhal na 3.5 MHz a měl 48 K(!)B paměti.
I když to dnes zní spíš jako pohádka, je pravda, že ZXS bylo svého času
nejoblíbenějším domácím počítačem. Mě dokonce potkalo to štěstí, že jsem ho
měl asi 4 roky doma a strávil jsem s ním mnoho veselých chvilek (Na tomto místě bych
si dovolil malou poznámku: AMIGA DO HNOJE!!!).
Z mojí softwarové produkce se bohužel zachovaly jenom zlomky, ale to by Vám asi
stejně bylo k ničemu, protože to byly většinou programy k hardware, který už leží
na dně propadliště dějin. Pokud máte někdo doma něco z mojí produkce (což bych se
opravdu divil), tak mi to, prosím, pošlete.
Abyste měli představu, co se dalo se ZXS dělat, mám tady pro Vás dva zbytky
mojich programů:
Picasso 
Program ke scanneru, který jsem postavil inspirován návodem ve VTM z plotteru
ALFI. Byl celý napsán v assembleru, protože jsem potřeboval hodně místa v paměti na
data. Nepodařilo se mi najít žádný naskenovaný obrázek v digitální podobě, ale
jenom vytisknutý na papíře, tak jsem ho musel znova naskenovat.
Duna 2 
Kdo neznáte Dunu 2 na PC? No vidíte, nikdo. No a já jsem začal dělat
konverzi na ZXS, potom jsem ale dostal PC a už jsem to nedokončil. Řeknu Vám tedy,
kolik bylo hotovo. Dalo se pohybovat po mapě, fungoval radar, dalo se vybrat jednotku a
poslat ji někam jinam, byly hotové animace jednotek pěšáci a hervester, zkončil jsem
při psaní střílení a pohybu střel.
Pokračování ZXS na PC
Doba Sinclairů je už nenávratně pryč (mimochodem není tomu tak dávno,
co se spekulovalo nad tím, jestli ZXS přežije rok 2000 (nemyslím fintu s ukládání
data, ale jesli ho prostě někdo bude používat)), na scénu teď přišly PC, ale
pokud je Vám líto opustit svoje oblíbené hry, nezoufejte, přehrejte si je do
nějakého emulátoru na PC a můžete gamesit dál. Je tu ovšem jeden malý problém,
jak připojit k PC kazeťák. Jedno řešení najdete na Mojí (No a co, Vám taky píšu
velký V. A jestli budete zlobit tak toho nechám!) stránce
o hardware.
Některé emulátory ZXS ukládají obrazovky ZXS ve formátu .SCR, to není
zrovna obvyklý formát a proto jsem pro Vás (kecám, pro sebe) napsal prográmek,
který tyto obrázky převádí na .BMP. Užijte si ho ve zdraví. Chci
to!
|